Priekopníci: Autá, ktoré to dokázali ako prvé

Automobil, ako ho poznáme dnes, je výsledkom množstva inovácií v priebehu rokov. Takmer v každom prípade však s konkrétnym sériovo vyrábaným automobilom, prišla prvýkrát inovácia, ktorá posunula automobilový svet o krok ďalej.

V našej dlhodobej sérii o technologických inováciách, ktoré prispeli k zvýšeniu bezpečnosti riadenia automobilu, vám povieme o prvom aute, ktoré malo smerovky, rýchlomer, stierače, cúvacie svetlo, trojbodový pás, ABS... až po tú malú, ale veľmi užitočnú šípku, ktorá vám pripomenie, na ktorej strane je palivová nádrž.

O rozvoji technológií bezpečnostných prvkov, ich pôvode a inováciách sme zozbierali veľa nových a zaujímavých informácií, ktoré si môžete vychutnať a pre odľahčenie sme doplnili aj niekoľko pozoruhodností, ktoré stoja za zmienku.

Nie je to hodnotenie samotného auta, značky a ani toho, aké úspešné bolo, ale niektoré z týchto automobilov skutočne predbehli svoju dobu.

No všetci zaviedli niečo, čo zlepšilo jazdu a bezpečnosť posádky a okoloidúcich. Pozdravujeme ich všetkých.

Je to celkom dlhá cesta, takže pripútajte sa, prosím.

Ako sa zrodil cyklovač stieračov, ktorý dnes považujeme za samozrejmosť?

V priebehu desaťročí sa mechanizmus stieračov neustále zlepšoval. V 40. a 50. rokoch 20. storočia sa stierače už ovládali elektrickým motorom, no stále mali iba jednu rýchlosť, a teda nevedeli prispôsobiť frekvenciu stierania rôznym poveternostným podmienkam. Tento problém viedol k vývoju tzv. cyklovača stieračov.

Airbag: Neuveriteľná cesta od nápadu po prvý model

Airbag, dnes bežný prvok bezpečnosti v každom automobile, má fascinujúcu históriu, ktorá sa začala v polovici 20. storočia. Dnes si už nedokážeme predstaviť jazdu bez tohto zariadenia, ktoré zachránilo milióny životov. Ako však vznikol airbag a kto stál za jeho vynálezom?

Prečo je Buick Riviera 1971 považovaný za pioniera trakčnej kontroly?

Elektronická kontrola trakcie (ETC) je technológia, ktorá zvyšuje bezpečnosť vozidla tým, že zabraňuje pretáčaniu kolies na povrchoch s nízkou trakciou, napríklad na ľade, snehu alebo mokrej vozovke. Táto technológia sa stala dôležitou súčasťou moderných automobilov, pričom jej vývoj prešiel mnohými fázami, od jednoduchých mechanických riešení po sofistikované elektronické systémy. Jedným z míľnikov na ceste k rozvoju trakčných systémov bol Buick Riviera z roku 1971 od spoločnosti General Motors, ktorý zaviedol jednu z prvých foriem tohto systému.

Ako slepý vynálezca vytvoril technológiu, ktorú používajú milióny áut

Tempomat je jedným z najdôležitejších asistenčných systémov v automobiloch, ktorý výrazne prispieva k pohodliu a bezpečnosti vodičov. Jeho história siaha až do prvej polovice 20. storočia a je úzko spätá s inováciami v automobilovom priemysle. Ako sa vyvinul a ktoré auto ho zaviedlo ako prvé do sériovej výroby? Pozrime sa na to bližšie.

Od Lancie po Ford: Inovácia, ktorá zmenila pravidlá hry na cestách

Pneumatiky v automobilovom priemysle prešli významným technologickým vývojom. Pred príchodom radiálnych pneumatík sa používali najmä diagonálne pneumatiky, kde sa pláty kordov prepletali pod uhlom cez seba. Tento dizajn však nebol optimálny pre vysoké rýchlosti a zvyšoval riziko prehriatia pneumatík a ich rýchleho opotrebovania. Diagonálne pneumatiky mali tiež nižšiu stabilitu, horšiu trakciu a nižší komfort pri jazde.

Inovácie v bezpečnosti: Ako priniesol SAAB leteckú bezpečnosť na cesty

Bezpečnostná kabína je dnes neodmysliteľnou súčasťou automobilového priemyslu, pričom jej vývoj prešiel dlhou a zaujímavou cestou. Od začiatkov automobilizmu až po moderné vozidlá sme svedkami neustáleho vylepšovania konštrukcie vozidiel s cieľom chrániť pasažierov.

Kotúčové brzdy: Zázrak techniky, ktorý zachraňuje životy na cestách

Kotúčové brzdy sú dnes bežnou súčasťou automobilov a motocyklov, no ich vývoj a implementácia do sériových vozidiel bol dlhým a komplikovaným procesom. Na rozdiel od starších bubnových bŕzd, ktoré boli dlhodobo štandardom, kotúčové brzdy ponúkli výrazné zlepšenie v účinnosti a odolnosti voči prehrievaniu, čo z nich spravilo revolučný technologický pokrok v automobilovom priemysle.

Od experimentu k povinnosti: História stredového brzdového svetla

Stredové brzdové svetlo, známe aj ako tretie brzdové svetlo, je dnes bežnou súčasťou vozidiel po celom svete. Toto svetlo sa nachádza v strede zadnej časti vozidla a poskytuje dodatočné varovanie pre vodičov vzadu pri brzdení. Jeho zavedenie bolo významným krokom v zlepšení bezpečnosti cestnej premávky.

Ako Leyland Eight pripravil cestu pre moderné brzdové systémy

Brzdy patria k najdôležitejším prvkom vozidla, ktoré priamo ovplyvňujú bezpečnosť jazdy. Vývoj brzdových systémov prešiel dlhým vývojom, ktorý sa začal od jednoduchých mechanických bŕzd až po dnešné sofistikované systémy so servopohonom a posilňovačom.