V 60. rokoch mal inžinier a vynálezca Robert Kearns originálny nápad – vytvoriť mechanizmus, ktorý by umožnil vodičom nastaviť intervaly medzi jednotlivými stieraniami. Príbeh hovorí, že ho k tejto myšlienke inšpirovala vlastná skúsenosť: počas jazdy v jemnom daždi si všimol, že konštantné stieranie nie je nutné a je dokonca rušivé. Takto vznikol nápad na cyklovač stieračov.
Kearns vyvinul mechanizmus, ktorý využíval kapacitný kondenzátor na riadenie časových intervalov medzi stieraniami, čo bol jednoduchý, no efektívny spôsob regulácie. Patent na cyklovač stieračov si podal v roku 1967, a hoci pôvodne plánoval technológiu predávať automobilkám, jeho inovácie boli promptne implementované veľkými hráčmi, ako sú Ford a Chrysler, bez toho, aby mu uznali práva.
Kearns bojoval s automobilovými gigantmi o svoje práva takmer dve desaťročia a napokon súd vyhral. Získal odškodné vo výške viac ako 30 miliónov dolárov v sérii súdnych procesov proti veľkým automobilkám, ktoré bez povolenia použili jeho patent na cyklovač stieračov. Kearns žaloval viaceré spoločnosti, ale najväčšie súdne víťazstvá dosiahol proti spoločnostiam Ford a Chrysler.Ford mu musel vyplatiť 10,2 milióna dolárov v roku 1990.
Chrysler neskôr, v roku 1995, zaplatil odškodné vo výške 18,7 milióna dolárov. Tento právny spor sa stal dôležitým precedensom v oblasti ochrany duševného vlastníctva a zdôraznil hodnotu vynálezcov a inovátorov. Kearnsov príbeh dokonca inšpiroval film Flash of Genius, ktorý zachytáva jeho boj za uznanie a spravodlivosť.
Dnes sú cyklovače stieračov bežnou výbavou v automobiloch po celom svete, pričom nové modely ponúkajú sofistikované verzie tejto technológie, vrátane senzorov dažďa, ktoré automaticky upravujú frekvenciu stierania podľa intenzity zrážok. Tieto moderné vylepšenia robia jazdu pohodlnejšou a najmä bezpečnejšou.
Príbeh cyklovača stieračov ukazuje, ako môže jeden nápad ovplyvniť milióny ľudí a zmeniť celý priemysel. Tento malý detail prispieva k celkovému komfortu a bezpečnosti jazdy, ktorý je dnes neoddeliteľnou súčasťou moderného automobilizmu.
Foto: Shutterstock/Pravda.sk