Prvá myšlienka zavedenia stredového brzdového svetla vznikla v USA v 70. rokoch minulého storočia. Dôvodom bolo znižovanie počtu dopravných nehôd spôsobených nedostatočným varovaním vodičov v zadnej časti vozidla pri brzdení. Tradičné brzdové svetlá, umiestnené na okrajoch vozidla, neboli vždy dostatočne viditeľné, najmä ak bolo vozidlo zakryté inými automobilmi alebo v zhoršených podmienkach viditeľnosti.
V roku 1974 realizoval psychológ John Voevodsky experimenty s cieľom otestovať účinnosť dodatočného brzdového svetla. Skúšobné vozidlá boli vybavené tretím brzdovým svetlom, ktoré bolo umiestnené v zadnom okne. Jedným z týchto vozidiel bol Ford Thunderbird z roku 1968, ďalším, ktorý bol súčasťou experimentu, bol Oldsmobile Toronado z roku 1971. Tento model bol vybavený tretím brzdovým svetlom, aby sa mohli analyzovať jeho účinky na reakčný čas a bezpečnosť ostatných vodičov. Výsledky testov ukázali, že takéto umiestnenie brzdového svetla zlepšilo reakčný čas vodičov v zadnej časti a znížilo počet nehôd v zadnej časti vozidiel až o 50 %.
Na základe týchto pozitívnych výsledkov rozhodli americké úrady o povinnom zavedení tretieho brzdového svetla pre nové vozidlá. V roku 1986 sa stredové brzdové svetlo stalo povinným pre všetky nové osobné automobily v USA. V roku 1994 sa táto povinnosť rozšírila aj na ľahké nákladné vozidlá.
Úspech stredového brzdového svetla v USA viedol k jeho prijatiu aj v ďalších krajinách po celom svete. V Európe sa táto povinnosť stala štandardom začiatkom 90. rokov a postupne sa rozšírila aj do Ázie a ďalších regiónov.
S vývojom technológie sa aj stredové brzdové svetlá stali sofistikovanejšími. Moderné vozidlá často využívajú LED technológiu pre tretie brzdové svetlo, čo zvyšuje jeho viditeľnosť a spoľahlivosť. Niektoré systémy dokonca umožňujú adaptívne osvetlenie, kde svetlo mení svoju intenzitu v závislosti od rýchlosti vozidla alebo intenzity brzdenia.
Zavedenie stredového brzdového svetla bolo významným krokom v zlepšení bezpečnosti cestnej premávky. Jeho jednoduchý, no účinný dizajn výrazne znížil počet nehôd spôsobených nedostatočným varovaním pri brzdení. Dnes je tento prvok neodmysliteľnou súčasťou všetkých moderných vozidiel a jeho vývoj pokračuje v zlepšovaní bezpečnosti pre všetkých účastníkov cestnej premávky.